تخت روانچی: برنامه موشکی بالستیک ایران ادامه می‌یابد

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد طی سخنرانی در نشست شورای امنیت درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی گفت، ایران به فعالیت‌های خود در زمینه موشک‌های بالستیک و سامانه‌های پرتاب‌کننده ادامه خواهد داد.

مجید تخت‌روانچی بامداد چهارشنبه ۲۴ آذر با ادعای این که برنامه موشکی تهران هیچ ارتباطی با برجام و گفت‌وگوهای جاری در وین ندارد، تصریح کرد، «ما به فعالیت‌های خود در رابطه با موشک‌های بالستیک و وسایل پرتاب فضایی که برای تضمین منافع امنیتی و اجتماعی-اقتصادی ما ضروری است ادامه خواهیم داد.»

نماینده ایران در سازمان ملل همچنین تاکید کرد که تهران هیچ پیش‌شرط یا شرط جدیدی در مذاکرات وین اعمال نکرده است.

ایران در ابتدای دور هفتم مذاکرات اتمی وین دو سند برای ادامه گفت‌وگوها پیشنهاد داد که از سوی طرف‌های حاضر غیر قابل پذیرش و زیاده‌خواهانه عنوان شد.

در ادامه نشست شورای امنیت برای بررسی برنامه اتمی ایران، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد که به‌دلیل پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران و عدم جدیت تیم ایرانی در مذاکرات وین، برجام در حال توخالی شدن است.

آنته لندرتسه، نماینده آلمان در این جلسه هم ضمن ابراز نگرانی عمیق خود در مورد افزایش سرعت برنامه هسته‌ای ایران و محدودشدن نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: «ما در یک دوراهی بر سر برجام هستیم. بازیابی آن هم فوری مورد نیاز بوده و هم ممکن است، اما فقط از طریق مشارکت سازنده همه طرف‌ها این اتفاق قابل حصول است.»

نیکلاس دی ریویر، نماینده فرانسه نیز در این نشست گفت: «درباره برنامه هسته‌ای ایران که فراتر از محدودیت‌های توافق پیش می‌رود، هشدار داده‌ایم. ما بر سر دوراهی هستیم. ایران دو مسیر دارد.»

او ادامه داد: «راه دیپلماتیک ایران برای دستیابی به توافق باز است، اما با توجه به تحولات برنامه هسته‌ای این کشور، این آخرین فرصت ما برای بازگرداندن برجام است.»

باربارا وودوارد، نماینده بریتانیا در سازمان ملل هم درباره مذاکرات کنونی برجام اظهار داشت: «اگر ایران به مسیر فعلی تشدید تنش هسته‌ای خود ادامه دهد، مسئول فروپاشی برجام و ایجاد یک بحران جدی خواهد بود. ما امیدواریم که ایران توافقی عادلانه و جامع منعقد کند که به نفع مردم و ملت ایران باشد.»

دور هفتم مذاکرات اتمی وین از ۸ آذر گذشته پس از وقفه‌ای ۶ ماهه از سر گرفته شد و دولت جدید ایران دو سند در زمینه لغو تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات اتمی خود به طرف‌های مذاکره‌کننده ارائه داد.

تیم‌های مذاکره‌کننده پیشنهادهای تهران را غیر قابل پذیرش و اقدامی جهت اتلاف وقت به‌شمار آورند و به ایران هشدار دادند که برجام در حال خالی شدن از مضمون اصلی آن است.

با این حال مرحله دوم از دور هفتم مذاکرات پس از رایزنی تیم‌های حاضر در این مذاکرات با پایتخت‌های خود از ۱۸ آذر مجددا از سر گرفته شد و هم‌اکنون در حال انجام است.

خروج از نسخه موبایل