رابرت مالی: دولت بایدن قصد ندارد همه تحریم‌ها علیه تهران را لغو کند

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: با وجود اینکه مذاکره‌کنندگان در وین به این نتیجه رسیده‌اند که شماری از تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند؛ اما دولت جو بایدن قصد ندارد همه تحریم‌ها علیه تهران را لغو کند.

رابرت مالی روز شنبه شانزدهم بهمن در مصاحبه‌ با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» افزود: زمان بازگشت هیئت‌های مذاکره‌کننده در رایزنی‌های احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» بسیار زود است.

به گفته مالی، برخی از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، به پرونده هسته‌ای این کشور ارتباطی نداشته بلکه مربوط به رفتار منطقه‌ای ایران است.

پیش از این، شماری از منابع دیپلماتیک خبر داده بودند که مذاکرات وین به‌ زودی از سرگرفته خواهد شد.

مالی با اشاره ‌به زمان ادامه مذاکرات وین، بدون اینکه به روز مشخصی اشاره کند، گفت: هیئت‌های مذاکره‌کننده هفته آینده به پایتخت اتریش بازخواهند گشت.

او در این زمینه افزود: «این بدین معناست که دولت آمریکا و سایر مذاکره‌کنندگان بر این باورند که برجام کاملا به جسد مرده‌ای تبدیل نشده است.»

رابرت مالی با اشاره به احتمال عدم موفقیت این مذاکرات نیز ابراز داشت، «در چنین حالتی، باید به راه‌های دیگری برای مقابله با ایران فکر کرد.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در بخش دیگری از گفته‌های خود به روابط میان واشینگتن و تل‌آویو در پرونده هسته‌ای ایران اشاره و تاکید کرد: به‌ رغم برخی اختلاف‌نظرها، آمریکا از نزدیک با اسرائیل در این موضوع همکاری می‌کند.

اسرائیل به‌ شدت با احیای برجام مخالف است و مقامات این کشور بارها اعلام کرده‌اند که توافق با ایران باید شامل موضوعات دیگر از جمله گروه‌های نیابتی تهران در منطقه نیز باشد.

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که مذاکرات هسته‌ای وین ظرف چند روز آینده ادامه پیدا خواهد کرد. با این وجود او روز مشخصی را تعیین نکرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه هفته جاری در اظهاراتی عنوان کرده بود، مذاکرات در سه هفته گذشته شاهد پیشرفت‌هایی بوده اما با وجود این، در برخی موضوعات هنوز «با کندی روبه‌رو هستیم.»

خطیب‌زاده در نشست مطبوعاتی این وزارتخانه گفته بود، در بحث رفع تحریم‌ها علیه ایران هنوز موضوعات «قابل توجهی» باقی‌مانده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در اظهارات خود عنوان کرد، آمریکا در این مذاکرات نباید «چیزی بیشتر از برجام» مطالبه کند. به گفته او، ایران نیز «چیزی کمتر از برجام» را قابل قبول نمی‌داند.

دیپلمات‌های غربی پیشتر اشاره کرده بودند که نیمه‌های فوریه سال ۲۰۲۲ می‌تواند آخرین مهلت احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باشد.

درخواست‌های ایران از جمله چگونگی لغو تحریم‌ها و ارائه ضمانت مبنی بر عدم خروج مجدد آمریکا از برجام، از مواردی است که مانع توافق مذاکره‌کنندگان در وین شده است.

این مذاکرات که هشتمین دور خود را به پایان رساند، در آوریل سال گذشته آغاز و با وقفه‌ای چند ماهه پس از انتخاب رئیس‌جمهوری جدید ایران دوباره از سر گرفته شد.

خروج از نسخه موبایل