روسیه مجوز ۱۵ سازمان حقوق بشری خارجی را لغو کرد

وزارت دادگستری روسیه در ادامه تنش بین کرملین و قدرت‌های غربی در پی تهاجم به اوکراین، مجوز فعالیت ۱۵ سازمان حقوق بشری خارجی شامل عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر در این کشور را لغو کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که فعالیت واحدهای روسی این سازمان‌ها، از جمله «بنیاد کارنِگی برای صلح بین‌الملل» به دلیل آنچه «کشف نقض قوانین جاری فدراسیون روسیه» خوانده شده، از این پس ممنوع خواهد بود.

وزارت دادگستری روسیه هیچ‌گونه جزئیاتی در رابطه با تخلفات ادعایی این سازمان‌ها ارائه نکرده است.

این تصمیم چند روز پس از آن اعلام می‌شود که سازمان دیدبان حقوق بشر از کشف «چندین مورد ارتکاب نقض قوانین جنگی به دست نیروهای نظامی روسیه»‌ در اوکراین خبر داد.

دید‌بان حقوق بشر که مقر اصلی آن در نیویورک است، در واکنش به این خبر در توئیتی اعلام کرد: «تردیدی نیست که این اقدام در پاسخ به گزارش‌های ما درباره جنگ در اوکراین بوده است.»

مسکو از بامداد ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) که تهاجم به اوکراین را آغاز کرد، بارها اتهام حمله به اهداف غیرنظامی و ارتکاب جنایات جنگی در مناطق مختلف اوکراین از جمله بوچا در حومه کی‌یف را رد کرده است.

دستگاه تبلیغاتی کرملین از این تهاجم با عنوان «عملیات ویژه نظامی» با هدف «نازی‌زدایی» و «غیرنظامی کردن» کشور همسایه نام می‌برد.

با این حال، سازمان‌های حقوق بشری و قدرت‌های غربی در هفته‌های گذشته از دریافت گزارش‌های معتبر مبنی‌ بر ارتکاب «جنایات جنگی» توسط نیروهای ارتش روسیه در اوکراین خبر داده‌اند.

همزمان، صدها عکس و ویدئو هم از آسیب دیدن غیرنظامیان در خاک اوکراین منتشر شده است.

خروج از نسخه موبایل