پرونده اعدام‌های ۶۷؛ شاکیان و شاهدان خواستار صدور حکم حبس ابد برای حمید نوری شدند

بن هسلبری و گیتا هدینگ وایبری، شاکیان و شاهدان دادگاه رسیدگی به پرونده حمید نوری، خواستار صدور حکم حبس ابد و پرداخت خسارت مالی به خانواده‌ قربانیان شدند.

دادستانی سوئد نیز روز پنج‌شنبه ۸ اردیبهشت برای حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج، تقاضای صدور حکم حبس ابد کرد. دادستانی سوئد این تقاضا را پس از ارائه آخرین دفاعیه خود در کیفرخواست محکومیت حمید نوری ارائه داد و او را به «جنایت جنگی» و «قتل عمدی» متهم کرد.

وکلای شاکیان و شاهدان در جلسه امروز دادگاه با تاکید بر اینکه ادله و مستندات مطرح شده در دادگاه کافی بوده است و شهودی که از طیف‌‌های مختلف سیاسی هستند، اتفاق نظر داشتند حمید نوری در واقع همان حمید عباسی است که در فرایند اعدام زندانیان مشارکت داشته است.

حمید نوری آبان ۹۸ پس از ورود به سوئد بازداشت شد. او به مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ متهم است. او در دادگاه اتهامات مطرح شده را رد کرده و «جعلی و غیرمستند» خوانده است.

قرار است است دو وکیل دیگر شاکیان نیز در جلسات بعدی دادگاه به بیان آخرین دفاعیات و درخواست خود درباره این پرونده بپردازند.

پس از درخواست دادستانی سوئد درباره پرونده حمید نوری، وزارت امور خارجه این کشور به شهروندان خود درباره سفر به ایران هشدار داد.

وزارت امور خارجه سوئد روز پنج‌شنبه، هشتم اردیبهشت، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این هشدار به دلیل «تغییرات در وضعیت امنیتی» اعلام می‌شود و از شهروندان این کشور خواسته است که از «سفرهای غیرضروری به ایران» خودداری کنند.

پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره تلاش جمهوری اسلامی برای مبادله حمید نوری با احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی زندانی در ایران، مطرح شده بود.

احمدرضا جلالی پزشک و استاد دانشگاه ایرانی‌تبار و شهروند سوئد است که اردیبهشت ۱۳۹۵ در حالی که برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و چند ماه از سوی دادگاه انقلاب تهران متهم به «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» و «فساد فی‌الارض و به اعدام» محکوم شد.

خروج از نسخه موبایل